Bezpečnost 13
Šikana s pomocí webů:
Velmi rozšířenou se stává šikana využívající blogů. Může mít čtyři hlavní podoby:
- vkládání agresívních a útočných komentářů do cizího blogu (šikovný a velmi vytrvalý jedinec může přinutit oběť zcela zrušit komentáře)
- vytváření blogů a příspěvků na vlastním blogu s texty, které poškozují a šikanují oběť
- vytváření „falešných blogů“ – tj. blogů, které se tváří, že je psala oběť šikany, která je tímto způsobem poškozována tak, že je ostatním sugerováno, že je autorkou textů a materiálů, které by samozřejmě nikdy nenapsala nebo nezveřejnila
· nabourání cizího blogu a jeho úprava ke škodě oběti
Kyberšikana ve školách
(zdroj: Český rozhlas)
MODERÁTORKA - „V následujících padesáti minutách, milí posluchači, se budeme věnovat šikaně v českých školách, s akcentem na kyberšikanu. Právě s jejím nástupem se podoby a oběti šikany začaly měnit. Terči posměchu se nestávají již jen slabší spolužáci, ale velmi často také učitelé.
Ministerstvo školství vydalo aktualizovaný metodický pokyn, který vstoupil v platnost 1. ledna tohoto roku. Zabývá se právě tématem šikany, kyberšikany, způsoby, jak je rozeznat, zacházet s nimi, bránit se proti nim. Půjde o účinný nástroj, který pomůže pedagogům v praxi? Mění se role pedagoga v českých rodinách a tudíž i ve vnímání samotných žáků a studentů? Proč je až čtyřicet procent dětí navštěvujících základních školy vystaveno nějakému druhu šikany? Je situace na středních školách lepší, nebo ne? Kdy se objevila takzvaná kyberšikana a jak se s ní vyrovnávají jiné země? To jsou dotazy, které jistě dnes zazní a na něž s mými hosty snad nalezneme odpověď.“
/ Ukázka /
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka – „Tuto ukázku jsem našla na serveru YouTube, znázorňuje vlastně natáčení pedagožky, která v tu danou chvíli nemá zjednaný pořádek a pak si všimne, že ji nějaký student natáčí na mobilní telefon. Pokud právě na tomto serveru dáte do vyhledávače slovo šikana ve školách, objeví se vám skutečně mnoho natočených materiálů, z převážné většiny jde o záznamy pořízené mobilními telefony. Natáčí se spolužáci, kterým to nejde u tabule, pedagog tělocviku převlékající se v šatně, učitelka, kterou nikdo neposlouchá, viz záznam, který jste slyšeli. Najdete ale i záznamy mnohem tvrdšího rázu, třeba bitky téměř v přímém přenosu. Jakou změnu přinesl Internet a mobilní telefony i s jejich nejnovějšími funkcemi a programy v českých školách, kdy začínáme hovořit o takzvané kyberšikaně a jak se s ní vypořádat?“
Ukázka z rozhovoru ( mezi: Jarmila BALÁŽOVÁ- moderátorka, Klára LAURENČÍKOVÁ- ředitelka odboru rovných příležitostí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Sára KOMASOVÁ- studentka Gymnázia Jana Keplera v Praze a Michal KOLÁŘ, český psychoterapeut a etoped)
-Klára LAURENČÍKOVÁ - „Tak z našich informací vyplývá, že řada škol tato opatření ve svém školním řádu ukotvena nemají. Také často narážíme na to, že některé školy mají potíž s tím, co vlastně nebo rozhodnout si, co vlastně do školního řádu můžou dát, jaká opatření tedy ten řád může, může obsahovat. A my se proto zase ze strany ministerstva školství pokoušíme vyspecifikovat opatření, která si školy právě do svých vnitřních řádů mohou ukotvit a která by tedy směřovala k tomu, aby školy rozuměly tomu, jakým způsobem mohou nastavit určité tedy kritéria, anebo určité mechanismy pro to třeba omezit používání mobilních telefonů a dalších zařízení tohoto typu během výuky. Tato opatření plánujeme vyspecifikovat ve druhé etapě novelizace školského zákona, kterou nyní finalizujeme. Takže...“
Kdo se nejčastěji stává obětí šikany a proč?
-Michal KOLÁŘ - „To je docela obtížná otázka, neboť je tady taková určitá představa lidí, že ta oběť musí nějak vypadat a musí mít brýle a musí být zrzavá, má umět cvičit a podobně, ale ve skutečnosti je to tak, že za nepříznivých okolností se může stát obětí úplně každý. Nicméně máte pravdu, že to riziko tam určité je, riziko je hlavně ve zvýšené zranitelnosti a případně v hypersenzitivitě velké citlivosti. Když se například někdo stane obětí šikany, tak je tam vlastně potom zvýšené riziko, že se stane tou obětí znovu.“